În anul 2003, Mark Zuckerberg, student la Harvard, alături de alţi 4 colegi au inventat un site care conținea fotografii, dedicat studenților. Acesta a fost predecesorul Facebook, denumit Facemash. După închiderea acestui site de către administrația de la Harvard din motive de confidențialitate, Zuckerberg a scris un alt cod pentru un alt site, Thefacebook. Acesta a devenit actualul Facebook. Având un real succes, grupul ţintă s-a extins către alte universităţi din Statele Unite şi, începând cu anul 2006, reţeaua a devenit accesibilă oricărui utilizator cu vârsta peste 13 ani şi cu o adresă validă de email.
Inovaţia a reprezentat motivul pentru care Facebook s-a distanţat de alte platforme de social media şi a atras atât de mulţi utilizatori. Una dintre aceste idei de succes a fost lansarea platformei Facebook 2007. Prin intermediul interfeţei pentru programarea aplicaţiilor (API – Application Programming Interface) a apărut posibilitatea construirii unor aplicaţii care să folosească conexiunile sociale deja existente, precum şi informaţiile din profil pentru ca utilizatorii să poată primi mesaje personalizate din partea dezvoltătorilor de aplicaţii. Este o metodă prin care dezvoltătorii primesc feedback de la utilizatori: monitorizarea updateurilor, mesajele recepţionate pozitiv ori, dimpotrivă, a celor ignorate. O altă idee inovativă a reprezentat-o opţiunea Like, preluată şi de platforma Twiteer, prin Tweet şi Google prin +1. Variatele aplicaţii ale Facebook readuc zilnic, pe site, aproximativ jumătate dintre utilizatori, performanţă cu adevărat notabilă comparativ cu prezenţa activă a utilizatorilor de alte platforme.
Acestea sunt disponibile în Applications Center (AppCenter):
Divertisment
promovare artistică (Profil Band) – peste 2 milioane de utilizatori îşi promovează muzica prin intermediul acestei aplicaţii. Din aceeaşi categorie fac parte şi aplicaţiile ONErpm, SoundCloud.
filme (Flixster) – permite vizualizarea aprecierilor legate de cele mai populare filme
felicitări, mesaje predefinite pentru diverse ocazii sunt oferite prin aplicaţia Someecards
Where I’ve Been – aplicaţie dezvoltată printr-un site dedicat călătoriilor
jocuri online Social
cauze (Causes) – cum chintesenţa lumii Facebook este societatea, această aplicaţie este dedicată suporterilor unor cauze, prin donaţii sau semnarea de petiţii (protecţia animalelor, persoane cu handicap, grupuri minoritare, politice etc). Fotografii şi materiale video
editare de imagini – Aviary, PiZap
partajare de fotografii – Picasa Uploader
partajare de materiale video – SocialCam (aplicaţie iOS şi Android)
chat video – FB + Skype Video Call Securitate
protecţie şi scanare – BitDefender Safego, Norton Safe Web
control parental – Monitor Minor 10 Utilitare
crearea de aplicaţii pe propria pagină – App Builder este un mod gratuit şi extrem de facil de a realiza interviuri cu prietenii, sondaje, albume etc.
comerţ şi concursuri – Ecwid şi IFrapp oferă posibilitatea de a comercializa bunuri şi servicii, de a organiza concursuri, expoziţii etc
bloguri – NetworkedBlogs
software – PDF-converter – primul convertor online al documentelor PDF în document editabil Word Platforma Facebook găzuieşte în acest moment mai mult de jumătate de milion de aplicaţii, iar aproximativ 150 de milioane de useri accesează platforma de pe dispozitive mobile. Gradul de accesibilitate deosebit de crescut va impulsiona dezvoltătorii să creeze noi şi noi aplicaţii care să menţină fidelitatea utilizatorilor.
Pro Facebook – Avantaje
accesibilitate
este gratuit
oferă multiple modalităţi de comunicare online: mesaje, bloguri,
materiale audio şi video
comunicarea cu persoane din orice parte a Pământului
implicaţii sociale
reţea de prieteni: familie, reluarea legăturilor cu vechi cunoştinţe, sau
crearea de noi relaţii ori atragerea de susţinători (fani)
asocierea unor persoane care împărtăşesc aceleaşi preocupări, opinii
participarea la evenimente sau realizări importante din viaţa prietenilor
exprimarea opiniilor şi primirea de feedback
iniţierea unor acţiuni comune (întâlniri, demonstraţii, marşuri etc)
confidenţialitate
accesul la datele personale şi la activitatea desfăşurată pe Facebook
pot fi restricţionate dacă utilizatorul doreşte
activităţi de marketing
derularea campaniilor
publicitate
feedback de la consumatori
formarea imaginii de marcă
vizibilitate
conturi oficiale ale instituţiilor de stat ori private prin intermediul
cărora comunică cu publicul lor ţintă
Contra Facebook – Dezvantaje
impact la nivel personal
dependenţa induce pierderea contactului cu viaţa socială reală şi,
implicit, destrămarea legăturilor care nu implică utilizarea spaţiului
virtual
scăderea performanţelor şcolare în rândul tinerilor
contactul cu persoane rău-intenţionate, care pot determina stări
conflictuale, ceea ce poate pune în primejdie echilibrul emoţional al
anumitor persoane (de regulă, din rândul tinerilor)
fiind un spaţiu public, există pericolul folosirii activităţii pe Facebook
împotriva utilizatorului (fapt des întâlnit mai ales în cazul persoanelor
publice)
influenţă
crearea unor grupuri ce promovează mesaje discriminatorii sau
extremiste, în scopul influenţării şi cooptării de noi membri
fiind o platformă atât de puternică, Facebook induce un monopol care
afectează în primul rând companiile care sunt nevoite să adere
acesteia, pe principiul: Dacă nu eşti pe Facebook, nu exişti!
securitate
falsa identitate prin posibilitatea postării unor date ireale care induc în
eroare sau, mai mult, furtul de identitate
datele personale, odată devenite publice pot fi utilizate în scopul
urmăririi respectivului utilizator, fără voia sa
cu cât sunt mai multe date personale afişate, cu atât creşte pericolul
ca acestea să fie folosite de către crackeri în scopul spargerii conturilor
bancare, email sau PayPal
atacurile hackerilor în scopul răspândirii de malware (soft-uri
maliţioase). Acestea pot fi declanşate printr-un singur click pe un link.
În concluzie, potenţialul utilizator de Facebook trebuie să cântărească
cu atenţie beneficiile versus dezavantajele acestei platforme şi, mai ales,
să fie bine informat asupra acestora, aşa încât potenţialele pericole să fie
diminuate pe cât este posibil.
Către ce se îndreaptă Facebook?
dezvoltarea aplicaţiilor pe dispozitivele mobile
conceperea infrastructurii pentru dezvoltătorii de aplicaţii tip
multiplatformă (cross-platform), astfel încât aplicaţia să poată fi
utilizată pe câte o platformă hardware sau sistem de operare diferit
creşterea încrederii utilizatorilor prin gestionarea mult mai strictă a
aplicaţiilor pe care le doresc pe pagina lor
un control mai riguros al informaţiilor furnizate de useri
dezvoltarea unei infrastructuri cât mai stabile
utilizarea Facebook nu numai ca instrument de comunicare, ci şi ca
furnizor de informaţii utile pentru oameni
echilibru între apariţia de noi aplicaţii şi realizarea actualizărilor
(update)
testarea noilor aplicaţii sub rezerva anonimatului, urmând ca, ulterior,
dacă utilizatorul doreşte, să le poată furniza
extinderea către ţările unde Facebook nu este încă prezent
Popularitatea Facebook
În lume
Potrivit statisticilor publicate de Facebook, în luna iunie a anului 2014:
în fiecare zi sunt 829 milioane de utilizatori activi, iar 654 milioane
accesează platforma de pe dispozitive mobile.
ca pondere regională, majoritatea utilizatorilor accesează Facebook
din afara graniţelor Statelor Unite şi Canadei
pe lună, sunt, în medie, 1,32 bilioane utilizatori activi, iar 1,07
bilioane accesează platforma de pe dispozitive mobile
In Romania
Anul 2012 a reprezentat momentul de creştere spectaculoasă a
popularităţii reţelei în România, numărul utilizatorilor dublându-se şi
depăşind astfel cifra de 5 milioane. Tot în această perioadă a fost
înregistrată cea mai mare creştere a numărului de pagini româneşti create
(15.600).
Potrivit datelor Facebrands, ca repartizare geografică, în anul 2014,
în Bucureşti sunt cele mai multe conturi înregistrate (1.480.640), urmat
de Cluj-Napoca (260.040), Timişoara (260.000) şi Iaşi (260.000).
Statistica lunii iulie 2014 arată că există un număr de 25.584 pagini
româneşti, create pe Facebook, specificul acestora arătând un interes
crescut al românilor către afaceri, artă şi sănătate.
Sursa – http://www.anfp.gov.ro/
Transparenta și calitate in administrația publica prin Social Media .
MANUAL DE UTILIZARE A SOCIAL MEDIA ÎN ADMINISTRAȚIA PUBLICĂ Autori Cătălina BURCEA Ioana HÂRȚESCU Coordonator proiect: Nina Cugler